Gymles op het schoolplein
Natuurlijk is het ruilen van de gymzaal voor het schoolplein niet per definitie een verbetering. Denk alleen al aan de technische leerlijnen, en het bijbehorende (veiligheids-)materiaal. Die heerlijke Hollandse regen, of juist de brandende zon!
Bij gymles buiten komt dus wat extra aanpassingsvermogen kijken. Maar heb je het eenmaal door, dan biedt het ook extra kansen! Regelmatig betekent het schoolplein of sportveld dat er meer ruimte beschikbaar is voor de les. En dat i.c.m. allerlei toestellen en voorwerpen die je in de zaal niet tegenkomt. Een welkome variatie van het speelveld, en een opening voor extra differentiaties.
Ineens ben je niet meer gebonden aan vaste belijning. Met creativiteit en vooral stoepkrijt ontstaat een wereld aan nieuwe velden en activiteiten. Een paar opties zie je in het onderstaande filmpje:
Leerlijnen en doelen voor de gymles buiten!
Net als andere vakken zitten aan de gymles doelen verbonden. Doelen vanuit de visie van de vakleerkracht, en die van de school. Maar ook doelen vanuit het SLO. Doelen die voor een groot deel gekoppeld zijn aan leerlijnen.
Voor welk van deze leerlijnen is nu buiten aan de doelen te voldoen? Met de aanwezigheid van voldoende materiaal is de drempel niet al te hoog om 6 leerlijnen buiten te kunnen voltooien. We hebben het dan over: lopen, mikken, jongleren, doelspelen, tikspelen en dans.
En ook delen van de overige leerlijnen kunnen buiten worden geoefend. Genoeg te doen dus!
Planning: opzet van de gymles buiten
Een van de gymlessen buiten betekent automatisch dat de focus in de zaal meer op toestel komt te liggen. Maar dit kan je niet onbegrensd opvoeren. Zelfs als het materiaal geen rem vormt, kan je als leerkracht maar op één plaats begeleiden en hulpverlenen tegelijkertijd. De keuze voor een gymles buiten betekend dus ook extra druk op het aanbod binnen. Er is simpelweg minder ruimte om de technische doelen in te passen.
In de les buiten zullen meer ‘spel gerelateerde’ doelen aan bod gaan komen. Welke opzet kies jij daarvoor? Dat is natuurlijk afhankelijk van het plein, de grootte van de groep en het aantal begeleiders. Samen met scholen hebben we al verschillende planningen voor buiten gebouwd, zoals:
- De bekende les in drie vakken
- Twee groepen tegelijk
- Een klassikaal spel i.c.m. met twee kleine vormen
Hebben jullie al eens nagedacht over de ideale opzet voor jullie situatie?
Het schoolplein als aanvulling op de gymlessen.
Ook als je twee gymlessen in de sporthal aanbiedt, heeft het plein meerwaarde. Het speelkwartier, de pauze of tijdens de naschoolse opvang, het schoolplein is er altijd! Het blijkt dat op dat plein vooral eenvoudige motorische vaardigheden plaatsvinden. Hoe kan je stimuleren dat er juist complexe vaardigheden worden geoefend?
Je kan de gymles gebruiken om wekelijks een schoolplein activiteit te introduceren. Bijvoorbeeld als kern onderdeel, of warming up vorm. Benoem dit specifiek en help de leerlingen om dit zelfstandig op gang te houden.
Door vervolgens dit materiaal / deze opstelling die week beschikbaar te maken op het plein, maak je de stap naar actie extra makkelijk.
Combineer jij de beweegmomenten buiten al met jouw gymlessen?
Het zou toch mooi zijn als…
…we naast een sterke gymles ook activiteiten introduceren die door de kinderen zelf gespeeld kunnen worden in de pauze, na schooltijd of in de eigen buurt.
Wil jij een deel van de gymlessen buiten vormgeven? Of gewoon extra beweegmomenten inplannen op het schoolplein? Stuur ons gewoon een berichtje!