Lintjes zijn jouw hulp!
Lintjes zijn ideaal om een verbod of gevaar aan te geven. Markeer bijvoorbeeld de touwen die niet gebruikt mogen worden met lintjes. Hangt er een touw of toverkoord laag? Laat deze dan ook opvallen met lintjes! Een kleine moeite voor een veilige gymles.
Lesgeven is positie kiezen
Zijn er spellen waarbij je als leraar veel begeleiding moetgeven? Bouw deze dan op in een van de buitenste vakken. Zo kun je actief helpen en behoud je een goed overzicht over de andere vakken!
Geef je instructie aan een groepje of individu? Zorg dan dat je dit altijd met je rug naar de muur doet. Zo behoud je het overzicht over de les waarin andere kinderen nog aan het bewegen zijn.
Bah, de wachtbank!
We willen allemaal dat de groep zo veel mogelijk beweegt! Doe dit door (bij voldoende materiaal) twee opstellingen uit te zetten. Of plaats kinderen in de rol als hulp of coach. Maar doe dit vooral niet door te veel kinderen tegelijkertijd op de toestellen te laten. Soms is een wachtplaats (bijvoorbeeld een bank) nu eenmaal nodig om een oefening veilig te houden. Zet de wachtbank altijd op een veilige plaats met voldoende afstand van de verschillende onderdelen.
Kun je te veel matjes gebruiken?
Bespaar nooit op het beveiligen van situaties. Zijn er extra matten beschikbaar? Plaats deze dan bij balanceervakken, landingsvlakken of afzetvlakken. Let op, plaats ze niet binnen aanlooproutes!
Een goede start van de les
Een warming-up is de beste start van de gymles, extra vervelend wanneer daar meteen al ongelukken gebeuren. Doe het begin- en eindspel dan ook altijd in het vak waar het minste materiaal staat opgebouwd. Zeker wanneer het om ren of tikspelen gaat! Twijfel je of er genoeg ruimte is? Haal dan tijdelijk wat materiaal weg. Zo zorg je al bij de start voor een veilige gymles.
Een trampoline, leuk!?
Trampolines zijn nu eenmaal leuk, ook als ze eigenlijk nog niet gebruikt mogen worden. Plaats ze daarom standaard op de zijkant. Zo kunnen ze nog niet gebruikt worden. Pas wanneer jij toestemming geeft kunnen ze gekanteld worden en kan het springen beginnen!
Mag dat?
Ook het gedrag van de groep heeft invloed op de veiligheid. Vergeet dan ook niet om bondig (maar wel duidelijk) de regels van het onderdeel aan te geven! Mogen kinderen elkaar bijvoorbeeld inhalen? Wanneer mag de volgende loper vertrekken? Mag de ander aangeraakt worden?
Tot slot
Houd oog voor de materialen in de gymzaal. Zijn er grote of kleine beschadigingen? Heb je het idee dat materiaal niet meer veilig is? Gebruik het dan niet en maak er melding van!